Slušate: Noć uz Naxi

Pesma: Oliver Dragojević - Moj Lipi Andjele

Noć uz Naxi
Naxi Radio
  • Poslednjih 5 pesama
    1. Oliver Dragojević - Moj Lipi Andjele
    2. Yu Rock Misija - Za milion godina
    3. Nina Badrić - Dodiri od stakla
    4. Moby Dick - Dužna si mi ostala
    5. Crvena jabuka - Neka Nova Jutra
  • Beograd Uzivo
  • Propuštene emisije
    Ostale emisije
    1. Gale Kerber - Petak - Mojih 50
    2. 14. avgust - 1 - Dodir noći
    3. 14. avgust - 2 - Dodir noći
    4. 14. avgust - 3 - Dodir noći
    5. Gale Kerber - Četvrtak - Mojih 50
  • Preporučujemo
    Krem čorba od kukuruza Krem čorba od kukuruza

    Ne baš popularna čorba, može lako da postane zvezda vaše trpeze, ako ranije niste imali priliku da je probate...

    Piletina u sosu od pečuraka Piletina u sosu od pečuraka

    Mnogo je onih koji vole ovu kombinaciju ukusa, ali često zaboravimo da pripremimo ovo jelo. Sledeći put kad vam ponestane ideja setite se ovog sjajnog i proverenog recepta.

  • Zdravlje
    Letnja iscrpljenost zaista postoji, a evo kako da povratite energiju prema savetima lekara! Letnja iscrpljenost zaista postoji, a evo kako da povratite energiju prema savetima lekara!

    Osećate se umorno i bezvoljno? Niste jedini, jer istina je da visoke temperature zaista mogu da vas iscrpe. Taj osećaj ima i ime: letnja iscrpljenost. Prema rečima dr Roberta Klaflina, lekara opšte prakse i sportske medicine iz Arizone, uzrok ove pojave je kombinacija fizioloških reakcija i životnih navika.

    Zašto je važno da negujemo prijateljstva i kada napunimo 50 godina? Zašto je važno da negujemo prijateljstva i kada napunimo 50 godina?

    Usamljenost nije samo stanje uma – ona može biti pitanje života i smrti. Barem tako tvrdi nova studija Harvarda.

  • Naxi aplikacija radio 2
  • Putovanja
    Najpotcenjenija ostrva Evrope: Nova lista otkriva skrivena blaga Najpotcenjenija ostrva Evrope: Nova lista otkriva skrivena blaga

    Meki pesak, tirkizno more i gotovo bez turista? Zvuči savršeno. Planiranje odmora na ostrvu može da bude izazov kada svi hrle na ista, preterano posećena mesta. Rezultat su viši troškovi putovanja, gužve i dugi redovi, a onda san o mirnoj izolaciji polako nestaje.Ipak, ponekad je lepo makar na kratko živeti u iluziji da imate svoje malo ostrvsko utočište.

    Vintgar klisura: Neka vas lepote Slovenije očaraju ovog leta Vintgar klisura: Neka vas lepote Slovenije očaraju ovog leta

    Najlepše je kada leto, lepo vreme i dane odmora možemo maksimalno da iskoristimo. To znači da ne treba da svedemo svoje putovanje samo na klasično letovanje i boravak na plaži. Ako nam uslovi dozvoljavaju, idealno bi bilo da posetimo i neku interesantnu destinaciju. Jedna takva destinacija, koja nam je blizu, je prelepi Vintgar u Sloveniji.

  • Preporučujemo
    Koliko dugo sveža piletina može da stoji u frižideru? Koliko dugo sveža piletina može da stoji u frižideru?

    Piletina je jedna od najzastupljenijih namirnica u domaćinstvima, hranljiva je, zdrava i laka za pripremu. Ipak, zbog rizika od bakterijske kontaminacije, važno je čuvati ga na odgovarajući način.

    Na kojoj temperaturi bi trebalo da peremo donji veš da bismo izbegli nakupljanje bakterija? Na kojoj temperaturi bi trebalo da peremo donji veš da bismo izbegli nakupljanje bakterija?

    Donji veš koji se pere na temperaturama nižim od 60 stepeni može biti prepun bakterija, naročito na delovima koji dolaze u direktan kontakt s intimnim delovima tela. Stručnjaci objašnjavaju kako pravilno održavati higijenu ove vrste veša.

  • Kursna lista
    Kupovni Srednji Prodajni
    EUR 116.35 117.17 118.00
    CHF 123.66 124.53 125.41
    USD 99.76 100.47 101.17
  • Povezani članci
  • Da li korišćenje veštačke inteligencije „zaglupljuje“? Evo šta kažu naučnici

    Otkad se pojavio ChatGPT pre skoro tri godine, uticaj veštačke inteligencije (AI) na učenje postao je jedna od najvažnijih tema u oblasti obrazovanja. Da li je AI koristan alat za personalizovano učenje – ili prečica do ocene?




    26-06-2025 | 14:45 | Autor/Izvor: Naxi media, Science Alert

    Foto: Bigstock, cherdchai101


    Najveća briga odnosi se na mogućnost da upotreba AI alata dovede do masovnog „otupljivanja“, odnosno gubitka sposobnosti za kritičko razmišljanje. Prema tom argumentu, ako studenti prerano počnu da se oslanjaju na veštačku inteligenciju, možda neće razviti osnovne veštine rešavanja problema i razmišljanja.


    Ali da li je to zaista tačno?


    Prema nedavnom istraživanju koje su sproveli Vitomir Kovanović, vanredni profesor i zamenik direktora Centra za promene i složenost u učenju (C3L) na Univerzitetu Južne Australije, i Rebeka Marone, predavačica u oblasti nauke o učenju i razvoja u istom centru, čini se da jeste. Njihovi rezultati pokazuju da korišćenje ChatGPT-ja pri pisanju eseja može dovesti do tzv. kognitivnog duga i verovatnog smanjenja sposobnosti učenja.


    Šta je pokazala studija?


    Upotreba AI u poređenju s „mozgom bez pomoći“


    Tokom četiri meseca, istraživači su pratili rad 54 odrasle osobe koje su pisale tri eseja – koristeći ili ChatGPT, ili pretraživač, ili samo sopstveni mozak (kontrolna grupa). Meren je nivo kognitivne angažovanosti putem moždane aktivnosti i jezičke analize napisanih eseja.


    Grupa koja je koristila veštačku inteligenciju pokazala je znatno nižu moždanu angažovanost u odnosu na druge dve grupe. Takođe, teže su se prisećali citata iz svojih eseja i izražavali su manji osećaj „vlasništva“ nad onim što su napisali.


    U poslednjem delu eksperimenta, učesnici su zamenili uloge – oni koji su prethodno koristili mozak sada su koristili AI, i obrnuto. Grupa koja je prešla sa AI na samostalni rad ostvarila je slabije rezultate, i njihova kognitivna angažovanost bila je tek nešto veća od nivoa u prvoj sesiji – ali i dalje znatno niža od treće sesije kontrolne grupe.


    Autori ističu da to ukazuje na efekat nakupljenog kognitivnog duga – kada su učesnici nakon više sesija s AI pokušali da ponovo koriste mozak, nisu mogli da postignu prethodni nivo angažovanosti.


    Ipak, napominju da je u završnoj sesiji učestvovalo samo 18 ispitanika (šest po grupi), te da su nalazi još uvek preliminarni i zahtevaju dodatna istraživanja.


    Da li to zaista znači da nas AI čini „glupljima“?


    Kovanović i Marone smatraju da se zaključci MIT-ovog istraživanja ne mogu doslovno tumačiti kao dokaz da AI negativno utiče na inteligenciju. Naime, razlika u rezultatima može se objasniti tzv. efektom privikavanja – kako su učesnici iz kontrolne grupe više puta radili isti zadatak, postajali su efikasniji i bolje su razvijali strategije rešavanja.


    S druge strane, kada je grupa koja je koristila AI prvi put radila zadatak bez pomoći, nisu imali priliku da uvežbaju taj pristup – što je uticalo na slabiji rezultat.


    Za jasniji zaključak, bilo bi potrebno da i ta grupa napiše tri eseja bez AI alata, a ne samo jedan.


    Slično tome, grupa koja je prešla iz rada bez AI u rad s AI koristila je alat strateški i efikasno – jer su se već dobro sećali prethodnog materijala i znali su šta im treba, pa su AI koristili za dopunu i istraživanje.


    Šta to znači za obrazovanje?


    Za razumevanje situacije s AI-jem, korisno je podsetiti se kako su digitroni promenili obrazovanje 1970-ih. Tada su ispiti postali znatno teži – više se nije ocenjivala sama sposobnost računanja, već upotreba digitrona za rešavanje kompleksnijih problema. Time je „podignuta lestvica“, pa su učenici morali da ulažu isti, ako ne i veći trud.


    Danas, međutim, obrazovni sistem uglavnom nije prilagodio standarde pojavi AI alata. Profesori i dalje očekuju iste rezultate kao pre pet godina, a učenici iste zadatke sada mogu da reše pomoću veštačke inteligencije – bez dubokog promišljanja. To zaista može dovesti do tzv. metakognitivne lenjosti.


    Ali AI ne mora da ima negativan efekat – naprotiv. Ako se pravilno koristi, može omogućiti stvari koje su ranije bile nemoguće. Na primer, učenicima se može zadati da uz pomoć AI naprave detaljan plan časa, koji će zatim biti ocenjen kroz usmenu diskusiju i analizu.


    U MIT-ovoj studiji, učesnici su koristili AI da napišu „klasične“ eseje. Prilagodili su se formi zadatka i radili samo onoliko koliko se od njih očekivalo.

     

    Da je zadatak bio dublji ili složeniji, AI bi možda bio sredstvo za veći intelektualni napor – baš kao što digitron ne može rešiti zadatak ako ne znate kako da ga postavite.


    Učenje kako se koristi AI

    Generacije koje dolaze moraće da znaju kako da razmišljaju kritički i kreativno – ali i da razumeju šta to znači u eri veštačke inteligencije.


    Pisanje eseja olovkom na papiru više ne dokazuje sposobnost razmišljanja, baš kao što ručno deljenje više ne dokazuje matematičku pismenost.


    Ključ je u razumevanju kada, gde i kako koristiti AI. Znati šta prepustiti mašini da biste rasteretili um – i šta morate rešavati sami jer zahteva pravu analizu i kreativnost – biće presudno za razvoj znanja i dugoročnu uspešnost.

  • Pročitajte i...
    Šta stvara divovske talase? Naučnici otkrivaju obrazac Šta stvara divovske talase? Naučnici otkrivaju obrazac

    januara 1995. godine zid vode visok oko 25 metara udario je u platformu Draupner u Severnom moru, ostavljajući prvi pouzdani zapis o tzv. “rogue wave” talasu na otvorenom moru. Taj događaj pokrenuo je intenzivna naučna istraživanja kako bi se shvatilo kako ovakvi retki giganti mogu nastati bez kršenja zakona fizike.

    Psihologija Zašto mnogi od nas dožive blokadu u trenucima kada nam je uspeh na dohvat ruke?

    Da li ste se ikada zapitali zašto u trenucima kada nam je uspeh izuzetno važan – bilo da je reč o sportskom takmičenju, važnom poslovnom zadatku ili intervjuu za posao često doživimo neuspeh ili jednostavno blokiramo i ne prezentujemo sve svoje potencijale.

    Može li ishrana zaista da pomogne da starimo zdravije? Može li ishrana zaista da pomogne da starimo zdravije?

    Zamislite dvoje ljudi u svojim sedamdesetim godinama. Oboje su aktivni, žive samostalno i uživaju u životu. Ali tokom narednih 15 godina, jedan od njih razvije dve ili tri hronične bolesti, srčana oboljenja, dijabetes, depresiju, dok drugi ostane relativno zdrav. Šta je napravilo razliku?

    Da li korišćenje veštačke inteligencije narušava naše sposobnosti razmišljanja? Da li korišćenje veštačke inteligencije narušava naše sposobnosti razmišljanja?

    Od pojave ChatGPT-a pre skoro tri godine, intenzivno se raspravlja o uticaju veštačke inteligencije (AI) na učenje. Da li su ovi alati korisni za personalizovano obrazovanje, ili predstavljaju prečicu do varanja na ispitima?

  • Komentari

    Komentara: 0

    Postavi komentar: