-
Poslednjih 5 pesama
- Merlin - Ja potpuno trijezan umirem
- Sergej Ćetković - Moj Svijet
- Neki To Vole Vruće - Kakva noć
- Oliver Dragojević - Neka Se Drugi Raduju
- Knez - Vjeruj
-
-
Propuštene emisijeOstale emisije
-
Preporučujemo
Ramen na naš način
Zaboravite na komplikovane, egzotične začine... Ovo je jednostavan, domaći ramen koji možete napraviti sa sastojcima koje već imate u kuhinji.
Najsočnija pita od bundeve
Miris tradicije i miris detinjstva, a sve to u jednostavnom receptu za našu pitu od bundeve... Možemo li uopšte da zamislimo jesen bez ovog sjajnog deserta?
-
Zdravlje
Deset najboljih ideja za užinu ako imate dijabetes
Pravilno izabrana užina može da pomogne u održavanju stabilnog šećera u krvi, produži osećaj sitosti i da doprinese boljem zdravlju srca i metabolizma. Ako imate dijabetes, važno je da grickalice budu bogate vlaknima, proteinima i zdravim mastima, a da sadrže što manje rafinisanih šećera i praznih kalorija.
Kako brzo, bezbedno i na prirodan način sniziti krvni pritisak?
Visok krvni pritisak, poznat i kao hipertenzija, nastaje kada je potrebna prevelika sila da bi krv prošla kroz arterije, što dodatno opterećuje srce. Više od 1,2 milijarde odraslih širom sveta ima visok pritisak, a gotovo polovina njih i ne zna za to.
-
Putovanja
Najlepše destinacije u Evropi za jesenje pešačenje
Leto možda jeste sezona odmora na plaži i festivala, ali jesen je pravo vreme za avanturu na otvorenom.
Helsinki ponovo proglašen za najodrživiju destinaciju na svetu
Po drugi put zaredom, finska prestonica zauzela je prvo mesto na Global Destination Sustainability (GDS) indeksu - rang listi koja svake godine meri održivost turističkih destinacija širom sveta.
-
Preporučujemo
Osam interesantnih mesta u domu koja možete očistiti ručnim paročistačem
Jedan od najvećih trendova u čišćenju danas nije još jedan viralan TikTok proizvod, već, stara dobra vrela (tačnije, parna) voda. Paročistači su ponovo u centru pažnje i to s razlogom. Para uklanja svakodnevnu prljavštinu, razgrađuje tvrdokorne naslage i dezinfikuje bez ikakvih hemikalija. Najveća prednost je što je potpuno bezbedna za kuće sa decom i kućnim ljubimcima.
Ako vaš veš nakon pranja ima neprijatan miris isprobajte ove trikove!
Ako primetite da vaš veš ima neprijatan, pa čak i gori miris nego pre pranja, to je znak da vašoj mašini za pranje veša treba dubinsko čišćenje.
-
Kursna lista
Kupovni Srednji Prodajni EUR 116.34 117.16 117.98 CHF 124.40 125.28 126.16 USD 99.28 99.98 100.68
-
Da li će ljudi preći na biljno meso ako bude jeftinije od pravog mesa?
Biljne alternative mesu postaju sve popularnije, ali mnogi potrošači i dalje nisu spremni da ih u potpunosti prihvate. Iako su etički, ekološki i zdravstveni razlozi važni, praktični faktori i dalje igraju ključnu ulogu u oblikovanju potrošačkih navika. Nova studija otkriva šta je ljudima zaista presudno pri izboru između mesa i njegovih zamena.
11-02-2025 | 11:16 | Autor/Izvor: Naxi media, Earth.com
Foto: Bigstock, Mvelishchuk
Tim istraživača sa Univerziteta Martin Luter u Hale-Vitenbergu, Humboldt univerziteta u Berlinu i Univerziteta Georg Avgust u Getingenu sproveo je anketu među 2.100 američkih potrošača. Njihovi nalazi pokazuju da cena ima veći uticaj na odluke o kupovini nego sličnost sa mesom.
Ova studija dovodi u pitanje uobičajene pretpostavke o ponašanju potrošača na rastućem tržištu biljnih alternativa mesu.
Većina ljudi nema ništa protiv biljnog mesa
Uprkos sve većem broju biljnih opcija, meso i dalje ostaje dominantan izbor. Mnogi potrošači i dalje preferiraju tradicionalno meso, iako su biljne alternative dostupne već godinama.
„Iako je ponuda biljnih alternativa sve veća, potražnja za mesom i dalje opstaje. Nažalost, postoji vrlo malo pouzdanih podataka o opštoj prihvaćenosti ovih alternativa, uslovima koji bi ih učinili privlačnijim i o tome da li su one samo trenutni trend,” rekao je Stefen Jan, glavni autor studije.
Ovaj nedostatak podataka otežava proizvođačima hrane i donosiocima odluka da efikasno promovišu biljne opcije. Istraživači su se fokusirali na američko tržište zbog njegove izuzetno visoke potrošnje mesa.
„Sjedinjene Američke Države su jedna od zemalja s najvećom potrošnjom mesa na svetu. Na primer, samo u 2023. godini, prosečan Amerikanac je konzumirao oko 25 kilograma govedine,” dodao je Jan.
Preferencije potrošača pri izboru burgera
Da bi razumeli preferencije potrošača, istraživači su ispitanicima predstavili četiri vrste burgera:Tradicionalni burger od govedine
Biljni burger koji imitira meso (analogni)
Vegetarijanski burger koji liči na meso po izgledu, ali ne i po ukusu i teksturi (polu-analogni)
Falafel burger (neanalogni)
Ispitanici su videli slike i opise pre nego što su doneli odluku. Očekivano, tri četvrtine učesnika izabralo je goveđi burger. Međutim, istraživače je iznenadio poredak biljnih alternativa – falafel burger se pokazao kao najpopularnija opcija, dok je biljni analogni burger zauzeo poslednje mesto.
„Nismo očekivali da će falafel burger biti najpoželjnija biljna alternativa, dok će burger koji oponaša meso biti najmanje popularan. Ovo pobija uvreženo mišljenje da su zamene za meso konkurentne samo ako su što sličnije originalu,“ objasnio je Jan.
Rezultati sugerišu da potrošači možda ne traže isključivo proizvode koji imitiraju meso, već su otvoreniji za opcije koje imaju sopstveni identitet.
Cena ne menja izbor potrošača
Druga faza studije ispitivala je da li bi snižavanje cene biljnih alternativa učinilo ove proizvode privlačnijim.
Mnogi zagovornici smatraju da bi biljne alternative trebalo da budu cenovno konkurentne mesu kako bi potrošači prešli na njih. Međutim, istraživanje pokazuje da izjednačavanje cena nema značajan uticaj na odluke potrošača.
„Trenutno su alternative mesu skuplje od pravog mesa, pa se često govori o njihovom pojeftinjenju. Međutim, otkrili smo da cena sama po sebi ne utiče na izbor – većina ljudi će i dalje odabrati meso čak i ako košta isto kao biljna alternativa,“ naveo je Jan.
To znači da će se potrošači pre odlučiti za biljno meso samo ako postoji očigledna finansijska korist.
Potrošači biraju biljno meso kad je znatno jeftinije
Iako izjednačavanje cena ne menja preferencije, značajniji popusti to mogu učiniti. Istraživanje je pokazalo da kada su biljni burgeri bili najmanje 10% jeftiniji od mesnih, njihova prodaja je porasla za 14%. Kada je cena biljnih burgera pala na polovinu cene goveđeg, broj potrošača koji su ih birali se udvostručio.
Ovi rezultati pokazuju da jak finansijski podsticaj može promeniti potrošačko ponašanje. Ljudi koji nemaju izraženu sklonost ka mesu mogu se odlučiti za biljne alternative ako ušteda bude dovoljno velika.
Muškarci brže prelaze na alternative
Zanimljiv trend pojavio se kada su istraživači analizirali uticaj cene na različite demografske grupe.
Rezultati su pokazali da su muškarci, koji generalno više vole meso, spremniji da pređu na biljne alternative kada cena padne. Čak su i oni koji nikada nisu probali mesne zamene bili voljni da ih testiraju ako su bile značajno jeftinije.
Ovo osporava uvreženo mišljenje da su žene sklonije biljnim dijetama. Dok žene češće biraju vegetarijanske i veganske opcije iz zdravstvenih i etičkih razloga, muškarci su, čini se, više vođeni finansijskim faktorima.
Uloga percepcije u odabiru potrošača
Pored cene, percepcija igra ključnu ulogu u izboru hrane. Potrošači često povezuju biljne burgere s ultra-prerađenom hranom, koja ima lošu reputaciju.
Neki ih izbegavaju zbog bojazni od veštačkih sastojaka ili zbog uverenja da nisu zdravi kao cela biljna hrana.
„Restorani i proizvođači hrane mogli bi povećati prodaju vegetarijanskih i veganskih alternativa ako bi ih nudili po nižim cenama od mesnih opcija. Našoj studiji sugeriše da verna imitacija mesa nije ključ uspeha – možda zato što ih mnogi ljudi doživljavaju kao ultra-prerađene proizvode,“ rekao je Jan.
Ovi nalazi ukazuju na to da bi kompanije trebalo da se fokusiraju ne samo na snižavanje cena, već i na poboljšanje percepcije biljnih proizvoda. Marketinške kampanje koje naglašavaju prirodne sastojke i zdravstvene benefite mogle bi privući veći broj potrošača.
Široka ponuda ključ uspeha
Jedan od ključnih zaključaka studije jeste značaj raznovrsnosti. Potrošači imaju različite preferencije, i ne postoji univerzalna zamena za meso koja bi odgovarala svima.
Na osnovu ovih rezultata, istraživači preporučuju da se tržištu ponudi širi spektar biljnih opcija umesto isključivog fokusa na proizvode koji imitiraju meso. Ljudi su spremniji da probaju proizvode koji imaju sopstveni identitet.
Studija dovodi u pitanje tradicionalne pretpostavke o alternativama mesu i naglašava važnost cene u oblikovanju potrošačkih odluka. Iako popularnost biljnih proizvoda raste, kompanije i donosioci odluka moraju uzeti u obzir šta zaista utiče na ponašanje potrošača. Niže cene i raznovrsnija ponuda mogli bi biti ključ za širu prihvaćenost biljnih alternativa.
Studija je objavljena u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences. -
Pročitajte i...
Tajanstveni zvuk iz okeana: Da li bića iz morskih dubina razgovaraju?
Pre nekoliko decenija, u vodama oko Antarktika, ljudi su zabeležili neobičan zvuk - ponavljajući šum koji je podsećao na patke, ali kao da dolazi od džinovskog morskog čudovišta.
Psilocibin evoluirao najmanje dva puta: Iznenađujuće otkriće o psihodeličnim gljivama
Nedavno istraživanje otkrilo je da određena vrsta gljiva proizvodi psilocibin koristeći potpuno drugačiji biohemijski put od onog koji koriste tzv. „magične“ gljive (Psilocybe), što ukazuje da se ovaj psihoaktivni spoj nezavisno razvio najmanje dva puta tokom evolucije.
15 miliona evra u džepu ili kako zaboravljeni tiket može da promeni život
Jedan Nemac je osvojio 15,3 miliona evra (18 miliona dolara) na lutriji nakon što je, šest meseci po kupovini, pronašao zaboravljeni tiket u džepu svog kaputa.
-
Komentari
Komentara: 0
Postavi komentar: