Slušate: Jutro uz Svetu Stefanovića

Pesma: Sergej Ćetković - Nazovi me

Jutro uz Svetu Stefanovića
Naxi Radio
  • Povezani članci
  • Petar Božović: Pozorište ne može propasti

    Glumački bard, Petar Božović za Naxi portal govori o novoj seriji




    06-06-2015 | 17:35 | Autor/Izvor:

    Glumački bard, Petar Božović za Naxi portal govori o novoj seriji "Daleko je Holivud", pravi osvrt na trenutno stanje u kulturi, objašnjava da su Beketove drame primenljive i izvan pozornice - u našoj sadašnjosti i realnosti, ali i otkriva zbog čega pozorište ne može prestati da postoji.

    Autor/izvor: Naxi media
    Datum objave: 23.10.2014. - 10:00:00

    Petar Božović: Pozorište ne može propasti
    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)

    Serija "Daleko je Holivud" bavi se pitanjem egzistencije pozorišta. Vi tumačite lik dobrog duha pozorišta koji ipak vraća nadu.


     - Dva pozorišna glumca se skupe, naprave scenario o pozorištu , pozovu prijatelje-kolege i tako nastane serija. Snimali smo u Kikindi, radili o pozorištu bliske teme. Ja igram dobrog anđela, Linda. On je čuvar duha pozorišta koje je na izdahu. Kao neka metafora u dramaturgiji koja možda najbolje izražava stanje koje zovemo tranzicija, a koje ima za posledicu zatvaranje pozorišta, i ne samo pozorišta nego i drugih ustanova kulture. Ali, i pored svih teškoća, opstaje vera koja postoji kroz mene, koji sam anđeo. Pozorište ne može propasti, jer ga i Nebesa čuvaju, a koga Nebesa čuvaju on ne može propasti.

    Daleko je Holivud: Kada je smeh lek

    Humoristička serija "Daleko je Holivud", nastala po tekstu Miljana Davidovića i Nenada Gvozdenovića, na male ekrane doneće toplu priču, komediju karaktera koja će gledaoce i pored zabavnog sadržaja naterati da proniknu u probleme današnjeg društva i pitanje egzistencije pozorišne umetnosti. Sjajna glumačka ekipa predvođena Petrom Božovićem, Predragom Ejdusom, Borisom Komnenićem, Danicom Maksimović, ali i novim mladim glumcima dočaraće priču o malom provincijskom pozorištu koje je na korak od gašenja. Nagomilani dugovi su ogromni, a opština ne pristiže u pomoć. "Glasine" koje dolaze do članova pozorišta govore o tome da "ovi odozgo" žele da ugase pozorište kako bi otvorili kineski tržni centar. Od istinske umetnosti, na samoj sceni, ostalo je jako malo...
    Kroz dvanaest epizoda junaci ostvaruju dinamične međuljudske odnose kojima dominiraju sujeta i paranoja, ljubav i zavist, neodsanjani snovi prekinuti surovom realnošću.
    Režiju potpisuju reditelji Ivica Vidanović i Miloš Petričić.


    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)
    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)

    Živimo u vremenu kada je jedan od krucijalnih kriterijuma isplativost. Da li će serija pokrenuti i problem komercijalizacije i napraviti kritički osvrt na opštu estradizaciju umetnosti?


     - O tome je trebalo ranije razmišljati. Sada je za to kasno. Danas se radi o čistom opstanku. Danas smo kao kultura na kazanu narodne kuhinje, a taj potprošač, onaj kukavac koji dolazi u narodnu kuhinju, njemu je najvažnije da ima. Proizvodnja kulture, prvenstveno misleći na film, televiziju i pozorište, nudi sadržaje koje publika prihvata, a za kritički osvrt nema vremena. Dolazimo do surove manirističke stvarnosti u kojoj je na prvom mestu stomak, pa tek onda duhovna nadgradnja. Ona nije važna, pa makar se vratili i u kanibalizam. I to je stanje ne samo kod nas, nego u celom svetu. Ja ne znam jedan momenat kada se nije ubijalo u istoriji čovečanstva. Pitao sam neke učene ljude: "Šta je ovo? Zbog čega mi učimo filozofiju? Zbog čega Gete, Njegoš...? Jel neko veruje Betovenu, Vivaldiju?", zapitaš se čemu sve to, ako čovek ništa nije naučio. Ali i pored svega toga, čovek se nekako nada. Sve je ovo dosta tačno, ali opet misliš "mora da postoji neko dobr". Česlav Miloš je jednom rekao da "će doći deca mraka i poješće decu dana". Ja sam mislio da je to nemoguće, a naši postpuci nam uvek ukazuju suprotno.

    Na seriji ste radili sa mladim glumcima.

     - Mladost vuče po inerciji. Ona je sama po sebi divna, nasmejana i daje nadu. To je stvar božje promisli, stvar biologije. Ako vidimo još snuždenu omladinu, koja se ne šali, ne pravi nestašluke i nije nasmejana, onda je gotovo, kanibali su pobedili.

    Petar Božović: Pozorište ne može propasti
    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)

    "Daleko je Holivud" je najavljena kao "topla priča". Ipak, ukoliko se uzme u obzir sama tematika, lako se može preći u grotesku.

     - A pa to sada zavisi od toga kako su glumci igrali, kako je montirano. Kako su Danica, Ejdus i Komnenić igrali...Ja sam se držao onoga što mi je reditelj rekao (smeh)...

    Glumačka legenda, koji je u pozorištu ostvario veliki broj zapaženih uloga, ne krije da nema optimističan stav prema današnjem repertoaru pozorišta.  Jedan od razloga je i dolazak nove publike, koja gaji drugačiji odnos prema umetnosti, ljudima od umetnosti, što se kosi sa njegovim principima i očekivanjima.

     -  Bio sam na premijeri "Narodnog poslanika" u Narodnom pozorištu. Video sam u gledalištu čoveka kome sve vreme radi ekran u pozorištu. I prosto se osetite apsurdno. Odakle si, ko si? Koji je razlog tvog dolaska u pozorište?

    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)
    (Foto: Naxi media, autor: Željka Dimić)

    Kada govorimo o pozorišnom repertoaru, čini se da su Beketova dela, savremenija nego ikada. Na pozorišnim daskama sve više se postavlja drama "Čekajući Godoa", a i vi ste svojevremeno režirali i postavili Beketov "Kraj partije". Ako se uzme u obzir da je pozorište "ogledalo" stvarnosti, da li je drama apsurda najrelevantija u današnjem vremenu?

     - Ja sam Beketa postavio u "Ateljeu" i to je bila zanimljiva predstava koju je publika volela. Igrali su Vasta Vladisavljević, Renata Ulmanski, od mlađih Boris Komnenić i ja.  I oni su je skinuli sa repertoara, jer im je iz grada rečeno da nema više para  i da predstava mora da se isplati. I to je onaj deo koji se svodi pod estradizaciju umetnosti. Da praviš neke revijalne predstavice, gde pevuckaš, provučeš neki vic...Šta će nam onda Beket? Ali verujte, radeći na tom komadu, u običnom životu nailazio sam na mnoge situacije gde svaka njegova rečenica može da se uporebi. Ovako kada se čita, stiče se utisak da je teško...Nije teško - nego ubitačno.