-
Poslednjih 5 pesama
- Boris Rezak - Tako lako
- Generacija 5 - Ti samo budi dovoljno daleko
- Eva Braun - Sasvim obican dan
- Milan Bujakovic - Storia
- Tap 011 - Zbog tebe
-
-
Propuštene emisijeOstale emisije
-
Preporučujemo
Bolonjeze kao iz restorana!
Najveći broj ljudi verovatno misli da zna kako se priprema ovo tradicionalno italijansko jelo. Međutim, mnogi se iznenade kada ga pripreme i shvate da ukus ipak ne može da se poredi sa onim iz restorana i obično se pitaju gde su pogrešili. Zato zapamtite da postoje izvesni trikovi poput dugog dinstanja na srednjoj vatri, dodavanja kašike mleka na kraju dinstanja, ali i dodavanja izvesnih (neobičnih sastojaka) koji će poboljšati ukus ovog jela i dati mu pravi "šmek".
-
Zdravlje
Pet namirnica koje izazivaju zadržavanje vode u organizmu
Zadržavanje vode može se javiti u bilo koje doba godine, ali otečene i teške noge posebno su česta (i neprijatna) pojava tokom leta. Srećom, postoje načini da se ublaži osećaj nadutosti, ili još bolje, da se potpuno izbegne. Jedan od najefikasnijih koraka jeste izbacivanje namirnica koje pospešuju zadržavanje tečnosti.
Šest simptoma nedostatka vitamina B6
Nedostatak vitamina B6 može izazvati razne simptome, uključujući osipe na koži, promene raspoloženja i hroničan umor. Da biste sprečili deficit, redovno konzumirajte namirnice bogate ovim vitaminom, poput pilećeg belog mesa, banana ili avokada.
-
-
Putovanja
Futuristički grad sa najviše nebodera na svetu
Možete li da pogodite koji grad prednjači po broju nebodera? Jedna od najlepših stvari u šetnji velikim gradovima jeste pogled na njihove impozantne, visoke zgrade. Ovi vertikalni džinovi predstavljaju platno za arhitekte, koje zahteva mnogo mašte i pametno urbanističko planiranje kako bi se dostigla takva visina.
Šarmantna prestonica proglašena najpovoljnijom letnjom destinacijom u Evropi
Tražite evropsku destinaciju koja neće isprazniti vaš budžet? Ova prestonica nudi luksuz po pristupačnoj ceni, prema najnovijoj listi.
-
Preporučujemo
Jedna površina obično ostane neprimećena dok čistimo: Pogledajte bolje!
Australijanka Džodi Alen podelila je slike svog kauča na Fejsbuku, iznenadivši mnoge. Iako je u prvom trenutku njena fotografija izazvala čuđenje, ubrzo je podstakla mnoge da pregledaju sopstvene domove.
Prirodno i efikasno: Kako da vaša bela odeća ponovo zablista
Bela odeća i posteljina s vremenom mogu da izgube svoj prvobitni sjaj i poprime sivkaste ili žućkaste tonove, naročito nakon čestog pranja ili sušenja u zatvorenom prostoru. I dok mnogi posežu za jakim izbeljivačima i hemikalijama, rešenje često već imate kod kuće, u kuhinji. Donosimo jednostavne i proverene metode za prirodno izbeljivanje veša, koje su nežne prema tkaninama, ali efikasne u uklanjanju mrlja i vraćanju svežine.
-
Kursna lista
Kupovni Srednji Prodajni EUR 116.37 117.19 118.01 CHF 125.02 125.90 126.78 USD 100.73 101.44 102.15
-
Da li korišćenje veštačke inteligencije narušava naše sposobnosti razmišljanja?
Od pojave ChatGPT-a pre skoro tri godine, intenzivno se raspravlja o uticaju veštačke inteligencije (AI) na učenje. Da li su ovi alati korisni za personalizovano obrazovanje, ili predstavljaju prečicu do varanja na ispitima?
25-07-2025 | 13:45 | Autor/Izvor: Naxi media, Science Alert
Foto: Bigstock, Sashkin
Najveća zabrinutost odnosi se na mogućnost da će upotreba AI dovesti do opšteg „mentalnog nazadovanja“, odnosno slabljenja sposobnosti za kritičko razmišljanje. Ako studenti prerano počnu da koriste AI, postoji bojazan da neće razviti osnovne veštine rešavanja problema.
Da li je to zaista tačno? Prema nedavnoj studiji naučnika sa MIT-a - izgleda da jeste. Korišćenje ChatGPT-a za pisanje eseja, kako tvrde autori, može dovesti do „kognitivnog duga“ i verovatnog pada sposobnosti učenja.
Šta je pokazala studija?
U periodu od četiri meseca, istraživači su tražili od 54 odrasle osobe da napišu tri eseja, koristeći jedan od tri pristupa: pomoću AI (ChatGPT-a), putem pretraživača ili isključivo „svojim mozgom“. Kognitivni angažman meren je analizom moždane aktivnosti i jezičkom analizom napisanih eseja.
Pokazalo se da je grupa koja je koristila AI imala znatno niži kognitivni angažman u poređenju s druge dve grupe. Takođe su se slabije prisećali citata iz sopstvenih eseja i imali manji osećaj lične povezanosti sa onim što su napisali.
Zanimljivo je da su u četvrtoj, finalnoj sesiji učesnici zamenili metode: oni koji su do tada koristili AI sada su pisali bez pomoći, i obrnuto. Grupa koja je prešla sa AI na samostalno pisanje pokazala je slabiji učinak i niži angažman u poređenju s grupom koja je pisala bez AI tokom prethodnih sesija. Autori zaključuju da je duža upotreba AI kod učesnika dovela do nakupljanja „kognitivnog duga“, pa su, kada su se vratili sopstvenom razmišljanju, postizali lošije rezultate.
Međutim, treba napomenuti da je četvrtu sesiju završilo samo 18 učesnika (po šest u svakoj grupi), pa su rezultati preliminarni i zahtevaju dodatna istraživanja.
Da li ovo zaista dokazuje da nas AI "zaglupljuje"?
Ne nužno. Autori priznaju da bi učesnici iz grupe koja je koristila AI morali da prođu tri sesije bez pomoći kako bi poređenje bilo potpuno relevantno. Osim toga, verovatno je da se razlika u moždanoj aktivnosti kod „brain-only“ grupe javila kao posledica upoznavanja sa zadatkom kroz ponavljanje, što je poznato kao efekat navikavanja.
Kada su oni koji su ranije koristili AI prvi put pokušali da urade zadatak bez pomoći, nisu mogli da se nose s težinom zadatka, jednostavno jer nisu imali prethodno iskustvo. Njihov angažman je bio tek nešto viši od nivoa zabeleženog u prvoj sesiji grupe koja je radila bez AI.
Slično tome, činjenica da su oni koji su ranije pisali bez AI sada koristili ChatGPT efikasnije, može se objasniti i temom zadatka: pisali su esej o jednoj od prethodnih tema, pa su se bolje sećali sadržaja koji su sami prethodno napisali i AI su koristili samo kao podršku za proširivanje ili pretraživanje.
Kakve posledice ima AI na ocenjivanje i obrazovanje?
Da bismo razumeli trenutni položaj AI u obrazovanju, možemo se osvrnuti na uvođenje digitrona u školama 1970-ih. Tada su testovi postali teži – učenici su i dalje morali da razmišljaju, samo su se sada fokusirali na složenije zadatke umesto da ručno izračunavaju brojeve.
U slučaju AI, taj korak tek treba da se desi. Mnogi nastavnici i dalje traže iste zadatke i očekuju isti nivo rada kao i pre nekoliko godina. U takvim okolnostima, AI može biti štetan – učenici kritičko razmišljanje prepuštaju tehnologiji, što dovodi do tzv. „metakognitivne lenjosti“.
Međutim, baš kao i digitron, AI može da nam pomogne da obavimo zadatke koji su ranije bili teško izvodljivi. Na primer, budući nastavnici mogli bi da koriste AI za izradu detaljnog plana časa, a zatim da ga brane i analiziraju na usmenom ispitu – što bi zahtevalo i razumevanje i kreativnost.
U MIT studiji, zadaci koje su učesnici radili uz pomoć AI bili su klasični eseji, pa su i angažman i pristup ostali ograničeni na osnovne okvire.
Kao i kod matematičkih zadataka – ako tražimo da ih neko rešava ručno, biće umoran i angažovan. Ako koristi digitron, zadatak izgleda lakše – ali to ne znači da nije vredan.
Učenje korišćenja AI alata
Današnjim i budućim generacijama potrebne su veštine kritičkog i kreativnog razmišljanja, ali se i značenje tih veština menja uz prisustvo AI.
Pisanje eseja olovkom više ne mora da bude pokazatelj dubokog razmišljanja, baš kao što dugačko ručno deljenje više nije dokaz matematičkog znanja.
Ključ je u razumevanju kada, gde i kako koristiti AI. Podjednako je važno znati šta može da se prepusti tehnologiji kako bismo rasteretili mozak, ali i koje zadatke moramo rešavati sami kako bismo razvili autentične veštine i sačuvali sposobnost samostalnog razmišljanja. -
Pročitajte i...
Kornjače imaju osećanja i mogu da budu u lošem raspoloženju
Crvenonoge kornjače možda imaju složenije obrasce raspoloženja nego što se ranije mislilo. Nova studija Univerziteta u Linkolnu otkriva da ove vrste reptila mogu doživljavati dugotrajna emocionalna stanja.
Da li znate zašto mačke ne vole vodu?
Saznajte zašto mačke nisu baš poznate kao ljubitelji plivanja.
Meteorit star 4,6 milijardi godina na aukciji za spas holandske opservatorije
Masivni gvozdeni meteorit težak 240 kilograma, za koji se veruje da je star 4,6 milijardi godina, biće ponuđen na aukciji ovog leta, a očekuje se da će dostići cenu do milion evra. Sav prihod od prodaje biće usmeren ka očuvanju budućnosti javne opservatorije Sterrenwacht Mercurius u holandskom gradu Dordrechtu.
Zašto nam psi namiguju?
Postoji nekoliko razloga zašto psi namiguju - to mogu biti "signali" vašeg psa da traže pažnju, a ponekad se iza toga mogu sakriti zdravstveni problemi.
-
Komentari
Komentara: 0
Postavi komentar: