Robot dirigovao simfonijskim orkestrom u Nemačkoj!

Upoznajte MAiRA Pro S, robota nove generacije koji je ovog vikenda debitovao u Drezdenu i dirigovao simfonijskim orkestrom uz pomoć tri ruke dizajnirane u saradnji sa lokalnim tehničkim univerzitetom. Simfonijski orkestar iz nemačkog grada kaže da cilj nije bio zamena ljudi, već izvođenje muzike koju ljudi ne bi mogli da odsviraju.

15-10-2024

|

12:46

|

Autor / Izvor: Naxi media, The Guardian


Dva nastupa u istočnom nemačkom gradu osmišljena su kako bi prikazala najnoviji napredak u mašinskoj dirigentskoj tehnologiji, kao i muziku posebno pisanu za korišćenje tehnologije 21. veka. Markus Rindt, umetnički direktor Drezdenovog Sinfonikera, rekao je da cilj nije da se zamene ljudi, već da se izvodi složena muzika koju bi ljudskim dirigentima bilo nemoguće dirigovati.


Sinfoniker, poznat po inovacijama i političkim stavovima, slavi svoju 25. godišnjicu uz "Robotsku simfoniju" u Helerau dvorani, u koncertu podeljenom u dva dela. Prvi deo izvode isključivo ljudi, dok drugi vodi robot.


U drugom delu, trokraka MAiRA drži tri kratka svetlosna mača, svaki različite boje, kako bi označila vreme. Ansambl je podeljen u tri dela, a svaki reaguje na svoju dirigentsku palicu stvarajući ukrštene ritmove. Kompozitor Andreas Gundlah napisao je prikladno nazvanu "Mestrovo remek-delo" za 16 duvača i četiri udaraljke koje sviraju muzičari u vrlo različitim vremenskim potpisima. Neki počinju sporo i ubrzavaju, dok se drugi usporavaju. Gundlah je lokalnom javnom emiteru MDR rekao da su MAiRA-ine tehničke veštine osigurale da muzika zvuči glatko, "kao da dolazi iz jednog izvora."


Kako bi ostvario dvadesetogodišnji san, Rindt je sarađivao sa stručnjacima iz Tehničkog univerziteta u Drezdenu, iz CeTI-a (Centar za taktilni internet sa ljudima u krugu). Ovaj centar se bavi inovacijama zasnovanim na principu da roboti i ljudi mogu sarađivati, a ne takmičiti se.


Rindt je MAiRA-u učio dirigovanju kao da se radi o čoveku, prikazujući pokrete ruku do 40 puta, kako bi ona mogla da ih integriše i postepeno usvaja sve složenije pokrete tokom dvogodišnjeg razvoja.


Svaka "ruka" ima sedam zglobova, što joj omogućava da se kreće i rasteže u svim pravcima. Ali ako postane previše energična, udarajući snažno u takt, mehanizam za bezbednost se aktivira kako bi je sprečio da nanese štetu sebi ili muzičarima.


Rindt je rekao MDR-u da je ideju o povlačenju u korist sofisticiranog robota dobio pre 23 godine, dok je vežbao složenu kompoziciju. Jedan fagotista mu je rekao: "Ti diriguješ klarinetima u 3/4 takta, a ja imam 5/8, potpuno drugačiji tempo – šta da radim, niko mi ne diriguje?" A dirigent je odgovorio: "Nisam robot."


Lokalni mediji izveštavaju o oduševljenoj reakciji publike na svetsku premijeru u subotu uveče, nakon koje je usledio prenos koncerta uživo u nedelju. MAiRA je možda tehnički najnapredniji robot koji je dirigovao muzikom, ali nije prvi. Godine 2008, automat visok 1,2 metra sa palicom dirigovao je Simfonijskim orkestrom iz Detroita tokom izvođenja Mitč Lejvove "Nemoguće misije" iz Man of La Mancha. Devet godina kasnije, italijanski tenor Andrea Bočeli i Filharmonijski orkestar Luki svirali su u Pizi sa YuMijem, robotom-dirigentom sa dve ruke. U Južnoj Koreji, u julu 2023, android je preuzeo dirigentsku palicu u Nacionalnom teatru Koreje u Seulu.


Tokom svojih 25 godina postojanja, Drezdenski Sinfoniker često je pomerao granice savremene muzike. Godine 2006, svirao je aranžman muzike iz klasika nemog filma sa balkona stambenog naselja iz komunističke ere u centru Drezdena, dok je britanski pop duo Pet Shop Boys svirao na krovu.