Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila muža?
Premijera predstave Nora u JDP u režiji Snežane Trišič, a po tekstu Elfride Jelinek zakazana je u subotu, 5. decembra 2015. u 20 časova.
03-12-2015
|13:08
|Autor / Izvor: Naxi media
Elfride Jelinek, austrijska autorka romana i drama, poznata po kontroverznim delima u kojima se bavi pitanjima roda, ženske seksualnosti i pop kulture. Ovoga puta bavi se pitanjem "Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila muža" oslanjajući se na dramu "Nora"/"Lutkina kuća" Henrika Ibezena.
- Priča o Nori Helmer i nesalomivim „stubovima‟, razotkriva lice i naličje kapitala kao mehanizma razvoja i uništenja društva i pojedinca. Čovek je beznadežno mala, tužna i smešna figura u takvom svetskom poretku. Nora je iz Lutkine kuće pobegla u svet, da bi tamo, kao da je u pozorištu ili u „kući lutaka‟, odigrala sve uloge koje su joj namenjene, dok se granice između Ibzenove drame i drame Elfride Jelinek, između citata, predstave, realnosti, fiktivne priče o prodaji zemljišta fabrike tekstila, i pozorišta, neprestano, kroz scensku mašineriju ili fabrički pogon, uspostavljaju, prepliću i ruše. Ovo je tragična farsa o dostignućima i mogućnostima socijalne pravde, feminizma, emancipacije i kapitalizma. - objasnila je rediteljka Snežana Trišić.
Komad-prvenac austrijske spisateljice Elfride Jelinek Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila muža ili Stubovi društava (Was geschah, nachdem Nora ihren Mann verlassen hatte oder Stützen der Gesellschaften), napisan 1977, povodom stogodišnjice Ibzenove Lutkine kuće, ukazuje na teme koje su, vremenom, prerasle u pravu literarnu opsesiju: demitologizovanje kanonskih tekstova kao sredstva ideološke vladavine, kontinuitet patrijarhalne strukture u kapitalističkim tržišnim ekonomijama i ograničenja utopijskog individualizma u feminističkim mitovima…
Dok je fokus u Ibzenovoj Nori na životu-laži iza kojih se njegovi likovi skrivaju, centralni problem u komadu E. Jelinek jeste ideološka laž…