Sanja Ilić za Naxi portal

05-06-2015

|

14:52

Aleksandar Sanja Ilić, čuveni kompozitor, nakon nеzаpаmćеnоg uspеhа u Nišu, odlučio je da "Constantinus Magnus", muzičko-scenski spektakl inspirisan Milanskim ediktom i obeležavanjem 1700 godina od njegovog stupanja na snagu, predstavi i u srpskoj prestonici, 1. jula u Sava Centru, s početkom od 20:30 časova.

Autor/izvor: Naxi media
Datum objave: 19.6.2013. - 17:40:00


Sanja Ilić za Naxi portal

"Constantinus Magnus" je multimedijalni projekat osmišljen na istorijsko - religijskim osnovama, a inspirisan životom i delom rimskog imperatora Konstantina Velikog. Kao muzičko - scenski spektakl predstavlja vid istorijskog spektakla kakav domaća publika nije imala priliku da vidi do sada, a učestvuje čak dve stotine izvođača na sceni: simfonijski orkestar, veliki mešoviti hor, instrumentalisti na arhaičnim instrumentima i vokalni solisti.

Аlеksаndar Sаnja Ilić, idejni tvorac i autor muzičkog dela, "Cоnstаntinus Маgnus", ekskluzivno za Naxi portal deli utiske sa premijernog izvođenja, održanog 3.juna na Niškoj tvrđavi, gradu u kome je car Konstantin i rođen.

 - Moram priznati da smo pred premijeru u Nišu pomalo strepeli od vremena, ali nas je Bog pogledao, i Sveti Konstantin, jer je samo tog popodneva i večeri bilo lepo vreme. Noć pre toga lila je takva kiša, da niko nije verovao da će se vreme prolepšati, osim mene. Ja sam mesecima unapred govorio da trud koji je uložen u realizaciju ovog dela ne može propasti zbog vreme, i zaista, tako je i bilo. Vreme je bilo super, taman koliko je potrebno da se uživa u koncertu. Najvažnije je to, da je u Nišu bilo mnogo publike, različitih uzrasta i  da je svima godilo. Nišlije su bile ponosne što se u njihovom gradu izvodi jedno veliko srpsko delo. Ima tu još i Verdija i Betovena, ali ovo je ipak srpsko delo i dugo se u našoj zemlji nije radilo nešto tako pompezno i veliko.

Sanja Ilić za Naxi portal

Da li mislite da je ovo dobar način da se publici, pogotovo mlađoj populaciji kroz "Cоnstаntinus Маgnus" približi ovaj deo istorije, o kome se u današnje vreme ne uči mnogo?

 - Ne uči se, i da Konstantin nije rođen u Nišu, ne verujem ni da bi se toliko pažnje pridavalo Milanskom ediktu, iako mislim da je on jako važan. Pre svega, zato što je to edikt o toleranciji, a mislim da je ta reč važna za sve nas - danas, buduće i u prošlosti. Nažalost, nije se koristila kako bi trebalo, i mislim da su svi problemi i prilazili iz toga što se ova reč nije poštovala. Veliki je uspeh pridobiti različite generacije danas, jer je publika usmerena na jednu vrstu muzike ili izvođača, a Konstantin je uspeo da privuče sve generacije i dokazao da je muzika univerzalni jezik, i da ako ima dobrih emocija i vibracija koje izlaze sa scene može svima da godi.

Koliko je vama kao muzičaru bilo inspirativno da radite jedan istorijski lik. Da li je bilo mesta za umetnički izražaj i imaginaciju?

 - Ja sam često odlazio u Niš, a jednom prilikom sam posetio mesto gde je Konstantin navodno i rođen, odnosno, gde se nalazila palata njegovog oca i majke. Dosta je interesantno kada dođete na mesto gde je rođen jedan tako veliki imperator i vidite da je ono potpuno zapušteno. Već tu, javlja vam se ideja da to ne bi trebalo da bude tako, da nešto treba učiniti, pa sam rešio da napravim delo koje će u slavu imperatora i Milanskog edikta podsetiti na njegovu važnost publiku. U međuvremenu, saznao sam da država planira da proslavi i obeleži 1700 godina od donošenja ovog edikta, i nekako su se kockice sklopile. Za pronalaženje inspiracije od velikog značaja bila je upravo poseta njegovog rodnog mesta. Čitajući i raspitujući se o njemu, pokušao sam da priču o Konstantinu ne predstavim faktografski, već da proniknem u njegovu dušu, i da njegove emocije i duhovno stanje sprovedem kroz muziku. Celo delo podelio sam u 15 motusa i svaki je celina za sebe. Jedan je njegovo odrastanje u Nišu, potom odlazak u Jork, sve do pred kraj života kada je, verovatno pod uticajem svoje majke, veru prebacio u hrišćansku. Uticaj majke, ukazuje na veliki značaj matrijarhata u tom dobu, ali govori i o njegovoj ličnosti i svesti.

Beogradska publika će ovaj spektakl gledati 1. jula u Sava Centru. Da li će se ovaj nastup razlikovati od onog u Nišu?

 - Biće dodato još nešto na samom kraju, što u Nišu nismo mogli da izvedemo iz tehnički uslova. Neka to za sada ostane iznenađenje, samo ću reći da je u Nišu bina imala nizak plafon, pa nismo mogli da izvedemo nešto u baletu, što će svakako biti nadgradnja sjajnog koncerta održanog u Nišu, objašnjava Sanja Ilić za Naxi portal.