Privlačnost i emocije: Psihološki uvidi u izbor emotivnog partnera

Časopis Psychology Today je na osnovu naučnih istraživanja izveo nekoliko zaključaka o suštini „psihologije privlačnosti“ i procesu izbora emotivnih partnera. Istraživanja su pokazala značajan uticaj sličnosti i bliskosti, naglašavajući važnost ovih faktora, ali i ulogu elementa osvajanja u tom procesu.

06-11-2024

|

10:38

|

Autor / Izvor: Naxi media, Psihology Today

Iako stara izreka kaže da se suprotnosti privlače, istraživanja su pokazala da je sličnost mnogo važnija. Takođe, još jedan faktor koji (najčešće nesvesno) igra ulogu u izboru partnera je blizina. Istraživanja su pokazala da je veća verovatnoća da će ljude češće privući osobe koje redovno viđaju.


Istraživači su takođe raspravljali o tome kako jednostavno boravak u uzbudljivoj situaciji može povećati privlačnost drugima, kao i koliko uticaja lepota i klasični stereotipi imaju na našu definiciju privlačnosti.

Sličnost

U osnovi privlačnosti leži ideja da težimo da budemo sa ljudima koji nam pružaju pozitivne interakcije i nagrade. Studija privlačnosti se fokusirala na pitanje da li je bolja percepcija drugih povezana sa merom sličnosti među ljudima. Istraživači su regrutovali preko 150 učesnika da popune upitnik o stavovima koji je navodno popunio drugi učesnik ili „lažni stranac“. Potom su učesnici ocenjivali privlačnost lažnog stranca.


Istraživači su manipulisali odgovorima da bi istražili povezanost između sličnosti između lažnog stranca i učesnika i koliko se stavova podudara na skali. Otkrili su da je relativna sličnost važnija od ukupnog broja zajedničkih stavova. Drugim rečima, stranci koji su više ličili na učesnike smatrani su „privlačnijim“. Ova studija je postavila temelje za niz narednih studija o važnosti sličnosti u procesu privlačnosti.


Važnost blizine


Postoji izreka da "možete da birate prijatelje, ali ne i porodicu". Međutim, može biti da ni vaš izbor prijatelja ili partnera nije u potpunosti pod vašom svesnom kontrolom. U klasičnoj studiji o formiranju prijateljstva, istraživači su zamolili skoro 300 studenata MIT-a da imenuju svoje najbliže prijatelje.


Istraživači su zatim pogledali gde navedeni prijatelji žive u spavaonicama. Kada je neko živeo jedna vrata dalje, postojala je verovatnoća od 41 odsto da je naveden kao bliski prijatelj. Kako se broj kapija povećavao, ova verovatnoća se smanjivala.


Ova studija pokazuje važnost koju blizina ima na formiranje veza, a psiholozi su utvrdili da ona može dovesti do privlačnosti i romantičnih veza.

Moć osvajanja

Šta je privlačnije: neko kome ste se uvek dopadali ili neko kome u početku niste bili privlačni, ali se vremenom predomislio? Studija je ovo testirala, i očekivano, učesnici su bili srećni kada je ocena od početka bila pozitivna, ali, iznenađujuće, još više su voleli one koji su im u početku dali negativnu ocenu koja je na kraju postala pozitivna.


Ovo otkriće demonstrira teoriju da nam je važnije da pridobijemo i osvojimo ljude koji su ostavili loš utisak nego da imamo vezu sa nekim ko nas je sve vreme voleo.


Ono što je lepo je dobro


Većina ljudi pretpostavlja da je biti fizički privlačan dobra stvar, ali ova studija je pokazala koliko to može biti dobro. Učenici su gledali slike muškaraca i žena koji predstavljaju nekoliko nivoa privlačnosti. Samo na osnovu fotografije su atraktivnije ljude ocenili kao ljubaznije, otvorenije, skromnije, osetljivije, druželjubive i interesantnije.


Ali pozitivnim percepcijama nije bio kraj. Učesnici su takođe smatrali da su privlačniji ljudi oni sa boljim poslovima, boljim brakovima i boljim životima.


Ovi rezultati pokazuju našu snažnu pristrasnost prema fizičkoj lepoti i stereotipnim uverenjima koja pripisujemo privlačnijim pojedincima.