Izazovi kreativne industrije: Prepoznati i podržati domaće muzičko stvaralaštvo
Najveći izazov za kreativne industrije u Srbiji jeste promeniti odnos javnosti i institucija prema intelektualnom vlasništvu, procesima kreativnog rada i dosega uloženog truda u društvu, ali i uvođenje politika koje će podržati razvoj i samoodrživost domaćeg stvaralaštva, kao i položaj i status samostalnih umetnika, zaključak je panela „Domaće muzičko stvaralaštvo“ koji je održan u Privrednoj komori Srbije (PКS), u organizaciji Udruženja za kreativnu industriju.
26-09-2022
|10:55
|Autor / Izvor: Naxi media-panel Domaće muzičko stvaralaštvo promo
Pomenuti panel, jedan je u nizu u okviru serije diskusija pod nazivom „Izazovi kreativne industrije“, posebno se bavio problemima i izazovima Domaćeg muzičkog stvaralaštva (DMS). Učesnici su predložili definiciju DMS koja podrazumeva da je Domaće muzičko stvaralaštvo ono koje je komponovao državljanin Srbije i u čijem stvaranju je učestvovalo bar još dvoje naših državljana iz neke od kategorija: tekstopisac, aranžer, izvođač, produkcija.
(Foto: Naxi media)
Moderator panela je bila Ana Stanić, predsednica Grupacije muzičkih izvođača i muzičkih autora u PКS, a u diskusiji su učestvovali Maja Rakovic, potpredsednica Grupacije radiodifuzije u PКS i vlasnica Naxi radija, Željko Vasić, predstavnik Udruženja kompozitora Srbije, Dejan Manojlović, direktor SOКOJ-a i Rodoljub Stojanović, zamenik predsednika Grupacije muzičke industrije PКS.
„Za dostizanje samoodrživosti muzičke industrije Srbije prvo se mora promeniti odnos prema prisutnosti DMS u medijima, sa posebnim osvrtom ka novijem sadržaju kako bi se održavala zdrava unutrašnja konkurencija, moraju se uvesti minimalne kvote emitovanja domaćeg muzičkog stvaralaštva za javne servise, kao i zakonske obaveze za raspodelu javnih sredstava i dobara tako da se zaštiti ovaj vid kreativnog rada, a neophodno je raditi i na otvaranju muzičkog centra Srbije koji bi promovisao razvoj domaće muzičke industrije u zemlji i svetu“, saglasni su učesnici panela.
(Foto: Naxi media)
Prioritet organizacije panela posvećenih kreativnoj industriji, kako je istaknuto u PКS, jeste da se rasvetle i jasno predstave problemi koje stvara piraterija – krađa proizvoda stvaralaštva, zatim nedovoljna svest o podržavanju domaćeg stvaralaštva i spora izmena zakona i poreskih politika. Za dostizanje ovih ciljeva neophodna je saradnja sa institucijama Republike Srbije, ministarstvima nadležnim za kulturu, obrazovanje, privredu i finansije. Potrebna je i podrška svih reprezentativnih udruženja, kao i mobilizacija svih izvođača i autora za podršku regulisanja poslovanja. Кulturna dobra i servisi obuhvataju vrednosti, identitet i značenja koja prevazilaze njihovu striktno komercijalnu vrednost i kao takva su obuhvaćena UNESCO-vom konvencijom o zaštiti i promociji različitosti kulturnog izraza.
Udruženje za kreativnu industriju PКS okuplja preko 4000 preduzeća, više od 8000 preduzetnika, dok ukupan broj pravnih subjekata u kreativnoj industriji prevazilazi 21 000. Samo kinematografija zapošljava i upošljava preko 20 000 ljudi. Кreativna industrija svojim dobrim funkcionisanjem preliva prihode i na druge industrijske grane i u državni budžet, promoviše zemlju i održava kulturni identitet i prevazilaženje izazova sa kojima se susreće kreativna industrija od velike je opšte važnosti.