
Dopamin oblačenje: Kako boje koje nosimo utiču na raspoloženje
Trend koji je zaludeo TikTok, poznat kao dopamin oblačenje, obećava da uz pomoć boja odeće možemo podići raspoloženje i energiju.
21-10-2025
|10:59
|Autor / Izvor: Naxi media, Science Focus

Nazvan „spoje modnog izraza i svesnosti“, ovaj trend podstiče ljude da biraju boje u skladu sa željenim osećajem, da obuku ono što ih podiže, a ne ono što ih spušta. Ideja je da nas vedre i jarke boje mogu doslovno učiniti srećnijima, jer podstiču lučenje dopamina, hormona zadovoljstva.
Dopamin je neurotransmiter koji ima ključnu ulogu u formiranju emocija i sistemu nagrađivanja u mozgu. U kombinaciji sa serotoninom, oksitocinom i endorfinima, on utiče na to kako se osećamo. Međutim, nauka trenutno nema dokaz da samo oblačenje šarenih boja direktno povećava nivo dopamina u mozgu. Ipak, postoje brojna istraživanja koja povezuju našu odeću sa ponašanjem, samopouzdanjem i načinom na koji nas drugi doživljavaju.
Na primer, jedno istraživanje pokazalo je da su osobe na fotografijama u crvenim ili crnim majicama ocenjene kao privlačnije od onih u drugim bojama. Crvena boja, osim što simbolizuje energiju i moć, povezuje se i sa boljim fizičkim performansama - fudbalski timovi koji nose crvene dresove godinama imaju bolje rezultate na domaćem terenu od timova u drugim bojama.
Psiholozi su otkrili i fenomen koji nazivaju enclothed cognition - ideju da odeća koju nosimo utiče na naše misaone procese. Nošenje belog mantila, recimo, povećava koncentraciju i pažnju, jer ih povezujemo sa lekarima. Slično, sportska odeća može povećati motivaciju za vežbanje. S druge strane, studenti koji su polagali ispite u udobnijoj odeći postizali su bolje rezultate nego oni u formalnim odelima, što pokazuje da je komfor često važniji od stila.
Za one koji se bave kreativnim poslom, zelena boja može biti pun pogodak, jer gledanje u zelenu dokazano podstiče kreativnost i opuštanje, verovatno zato što asocira na prirodu. Žuta, kao simbol sunca i topline, unosi optimizam, energiju i vedrinu, iako još nije dokazano da iste efekte ima i kada je nosimo.
Ipak, istraživanja o uticaju boja na emocije imaju i ograničenja - značenja boja uveliko zavise od kulture. U Velikoj Britaniji crna je boja žalosti, dok je u Kini boja žaljenja bela. A ni percepcija samih boja nije uvek ista - podsetimo se samo čuvene debate o haljini sa interneta 2015. godine: da li je bila plavo-crna ili belo-zlatna?
Bez obzira na to, možda nije loše da s vremena na vreme biramo odeću po osećaju, a ne po trendu, jer ono što obučemo ne menja samo izgled, već i način na koji se osećamo.