Slušate: Jutro uz Miloša Lazića

Pesma: Crvena jabuka - Tvoga srca vrata

Jutro uz Miloša Lazića
Naxi Radio
  • Povezani članci
  • Nagrada Jovan Ćirilov za Mari Šuinar

    Nagrada Jovan Ćirilov – za korak dalje u okviru 15. Beogradskog festivala igre, po odluci stručnog žirija, pripala je kanadskoj umetnici Mari Šuinar.




    31-05-2018 | 13:41 | Autor/Izvor: Naxi media-BDF

    Foto: Naxi media, Željka Dimić


    Nagrada se dodeljuje za komad "Hijeronim Boš: Vrt zemaljskih uživanja“ koji je izvela njena montrealska trupa u Operi Madlenianum , 30 i 31 marta, 2018. godine.

    Ono što čini rukopis Mari Šuinar posve posebnim, jeste visok nivo estetskog savršenstva i snažna dinamika. Ona je koreograf koji vaja složene igračke figure, predivne posebnosti, u brilijantan, fantastičan teatar igre. Njen način da oživi složenu tajanstvenost renesansnog majstora, da prikaže raj i pakao isključivo upotrebom tela, njegove lepote i seksualnosti, je zadivljujuć i uzvišen. Njen osećaj za scensko vreme, je neverovatno precizan, gotovo instinktivan - navodi se između ostalog u saopštenju žirija.

    Uručenje nagrade „Jovan Ćirilov – za korak dalje“planirano je u okviru 16. Beogradskog festivala igre, dok će njena nova postavka biti prikazana beogradskog publici 4. aprila, 2019. godine. Prethodni laureati ove nagrade su Jirži Kilijan, Šaron Ejal i Dimitris Papajoanu.

    Koreografkinja Mari Šuinar je izvršna i umetnička direktorka svoje trupe, osnivačica montrealskog Prix de la Danse, stalna saradnica Nacionalnog umetničkog centra Kanade i direktorka venecijanskog Bijenala igre. Njena kompanija uživa međunarodnu reputaciju, a ona je svoj profesionalni put započela 1978. godine, komadom "Kristalizacija". Na ovaj rad nadovezuje se tridestak solo komada, izvođenih na scenama u Kanadi i inostranstvu, uključujući dela "Mari crni pas" (1982), "S.T.A.B." (Prostor, vreme i šire, 1986) i "Popodne jednog fauna" (1987) – koja čine važno poglavlje istorije savremene igre. Kao solistkinja i koreograf, 1990. godine, Šuinarova osniva svoju trupu, koja beleži neverovatne serije gostovanja po svetu i koprodukcije sa renomiranim partnerima kao što su Bijenale u Veneciji, ImPulsTanz u Beču, pariski Theatre de la Ville, Fondacija Musica Per Roma, montrealski Place des Arts, Festival TransAmerik u Montrealu i Nacionalni centar umetnosti u Otavi. Trupa se 2007. godine uselila u vlastitu zgradu, montrealski Prostor Mari Šuinar. Za ovu umetnicu, svaka kreacija je odiseja kroz istoriju čovečanstva koja izmiče linearnosti narativa. Intimna inteligencija tela, neiscrpna složenost njegove artikulacije i mutacije zadate konstrukcije, postignute su kroz formu. Ona se temeljno bavi svakim aspektom dela, od muzike do scenografije, rasvete, kostima i frizura, tako da svaki detalj sudeluje u jednoj celini, koristeći veliku snagu izazova. Priznati zbog svoje tehnike, svestranosti i performativnih sposobnosti, deset stalnih igrača kompanije, vladaju različitim tehnikama i iznose vrhunske zamisli ove umetnice na scenu. Kompanija ima obiman repertoar: "Posvećenje proleća", "Prelid za popodne jednog fauna", "24 Šopenova prelida", "Svet umetnosti", "Etida br. 1", "Body Remix/Goldbergove varijacije", "Enri Mišo: Pokreti", "Meka Virtuoznost", "Još uvek vlažno", "Na ivici" i "Hijeronim Boš: vrt zemaljskih uživanja". Komad "Posvećenje proleća" izvođen je skoro 25 godina i postao pravi klasik savremene igre. Radovi Mari Šuinar se pojavljuju i na repertoaru baletskih kompanija kao što su Nacionalni balet Kanade, Balet Sao Paola, Balet Monte Karla, Geteborg balet, Balet Gulbenkijan, Kompanija Marte Grem... Godine 2009, Mari Šuinar se kao igračica vratila na scenu posle 20 godina odsustva, sa solo komadom “Jutarnje slave:) - (", a od 2012. godine nastupa u komadu "U Muzeju" – svojevrsnoj tročasovnoj solo instalaciji. Autorka, dizajnerka scene i svetla, fotografkinja i filmska rediteljka, Šuinarova se može pohvaliti opusom koji sadrži brojne multimedijalne radove, muzičke spotove, zbirke pesama, foto-instalacije, izložbe... Bez obzira na sredstvo (scena, ekran, digital, štampa, itd), suština njenog rada je telo. Tokom godina, njena trupa je razvila posebnu tehniku igre, koju prenosi igračima u okviru radionica. Pravi ambasador kulture Kvebeka, Šuinarova je laureat brojnih nagrada i nosilac prestižnih titula u Kanadi i inostranstvu. Njeno ime je prisutno u ilustrovanom izdanju rečnika Le Petit Larousse (2010) i Le Robert (2011).

     

  • Pročitajte i...
    PLES SAVRŠENE RAZLIČITOSTI: 21. Beogradski festival igre od 7. marta do 10. aprila 2024. godine

    Pod sloganom SAVRŠENE RAZLIČITOSTI jedan od najznačajnijih evropskih festivala umetničke igre najavljuje svoje 21 izdanje.

    19. Beogradski festival igre: Verujemo u jednu igru 19. Beogradski festival igre: Verujemo u jednu igru

    od sloganom Verujemo u jednu igru, pred nama je 19. Beogradski festival igre. Svojim programom, devetnaesto izdanje okuplja vrhunske umetnike, dok teme koje donose autori analiziraju savremeno društvo kroz bogat, zanimljiv i raznovrstan vokabular neponovljivog pokreta. Festivalu prethode koreografske radionice, majstorski kursevi, filmski program i izložbe.

    Završen prolećni deo 18. Beogradskog festivala igre Završen prolećni deo 18. Beogradskog festivala igre

    Ispraćena ovacijama u Novom Sadu, kompanija čuvenog grčkog umetnika Dimitrisa Papajoanua je sinoć (15.04.) zatvorila prvi, prolećni deo 18. Beogradskog festivala igre.

    Dimitris Papajoanu u aprilu na otvaranju BDF Dimitris Papajoanu u aprilu u Novom Sadu

    Novi komad grčkog koreografa Dimitrisa Papajoanua, najavljen za samo otvaranje 18. Beogradskog festivala igre, 20. marta, 2021. godine na velikoj sceni Srpskog narodnog pozorišta, odlaže se za 14. i 15. april, na istoj sceni.

  • Komentari

    Komentara: 0

    Postavi komentar: